II. ESKİ MISIR SANATI‘‘Nil olmasaydı Mısır’da olmazdı’’

-Eski Mısır’da ölümden sonrasına inanıldığı için, sanat da bu yönde gelişme göstermiştir.
Mısır Pontheonu: Ra: Güneş Tanrısı
Osiris(Boğa kılığında)Koca
İsis(Dana kılığında)Karı
(bu ikisi aynı zamanda kardeş)
Oğul-Horüs(Atmaca kılığında)
Anibus(Çakalbaşlı)

MİMARLIK:

a) Eski Krallık Dönemi M.Ö. 2900-2200

*Bu dönemin en özgün anıtları PİRAMİTLERDİR.İlk örnekleri basamaklı olarak yapılmışlardır.Sonrakiler düzgün ve anıtsaldır.
ÖRNEKLER:
*Sakkara’da Cozer Piramidi(basamaklı)
*Kahire-Gize Piramitleri: Keops, Keften, Mikerinos
Keops en büyük olanıdır. (Kenar)233 146m(Yükseklik)
Yirmi yılda 100.000 işçi tarafından yapılmıştır.
*Gize piramitleri Dünya’nın yedi harikasından biridir.
-Mastaba denilen mezarlar, kralların yakınları için yapılmış olup, küçük yada kesik piramit görünümündedirler.
-İpojeler de, sıradan insanların mezarlarına denilirdi.
b) Orta Krallık M.Ö. 2000-1700
Bu dönemde, Piramitler, tapınaklar ve morto balanın yanı sıra, asıl gelişme, kaya mezarlarının yapılmaya başlamasıdır.
Örnek: Bemi Haran Kaya Mezarları
c) Yeni Krallık Dönemi Mimarisi (M.Ö. 1500-1100)
Bu dönemin en önemli mimari eserlerini Büyük Tapınaklar oluşturur.

Tapınakların Planı Şöyledir:
-Aslan ve Sfenks heykellerinin koruduğu bir yoldan tapınaklara doğru yürünür.
-Tapınağın önüne rahip heykelleri ve hiyeroglif yazıların yazıldığı dikili taşlar bulunur.
-Tapınağa girildiğinde ise; giderek alçalan ve karanlığı artan, çok sütunlu (Hipostil)üç bölümle karşılaşır.
-Tapınaktaki tanrı-kral heykeli, adak ve hazineler sonuncu bölümde bulunur. Buraya yalnızca rahipler girebilir.
Örnekler:
-Deyr-El Bahri’de (Kraliçe Hacepsut’un yaptırdığı) Ölüler Tapınağı
-Luksor Amon Tapınağı
-Karnok Tapınağı
-Abu Simbel Kaya Tapınağı (II.Romses’in yaptırdığı)(Bu tapınak aynı plan anlayışıyla kayayla oyulmuştur.)

Sfenks:İnsan başlı aslan vücutlu mitolojik yaratık.
Hipostil:Örtüsü çok sayıda sütun tarafından desteklenen kenarlıklara denir.
Pilon:Mısır tapınaklarında ana kapının iki yanında yer alan kulelere denir.
Paye:Köşeli yuvarlak kalın sütunlara denir.
Portik:Sütunların, yan yana dizilmesiyle oluşturulan mimari düzenleme.

d)MISIR HEYKEL ve DUVAR RESİMLERİ

HEYKELLERDEKİ ORTAK ÖZELLİKLER
1)Mısır heykelleri, arkaik ifade ve frontal duruş kuralına göre yapılmışlardır.(Bu tanrı ve kral heykellerinde görülür.)
2)Sıradan insan heykelleri rahat ve doğal bir görünümde yapılmıştır.(Katip Heykelleri)
3)Mezarlara konulan Mısır heykellerinde gerçekçi bir portre etkisi görülür.(Ölünün ruhunun bu heykele gireceği sanıldığı için)
4)Geç dönem (Yeni Krallık) Mısır heykelleri daha gerçekçi bir görünümdedirler.

ARKAİK:İlkel,kabaca anlatım tarzı,hareketsiz,ifadesiz.
FRONTAL DURUŞ: Heykelin dik duruş hali:önden görülmesi hali.
KABARTMALARDA ORTAK ÖZELLİKLER
-Mısır kabartmalarında iki grupta incelenir.
1)Oyma _kazıma kabartmalar (Alçak kabartma)
2)Kabarık kabartmalar (Yüksek kabartma)

BUNLARDAKİ ORTAK ÖZELLİKLER
A)Olaylar firizler (şeritler) şeklinde anlatılmıştır.
B)Tanrı ve kral heykelleri diğer insanlardan daha büyük gösterilmiştir.
C)İnsan figürlerinde başlar ve ayaklar yandan vücut ve gözler önden gösterilmiştir.

DUVAR RESİMLERİ Mısır duvar resimleri tapınak ve mezarların duvarlarına yapılmış fresklerden oluşur. Duvar resimleri de kabartmalarda
ki kurallara göre yapılmışlardır. Konu olarak dinsel motiflerin yanısıra kuşların ,bitkilerin… doğadaki ilişkileri betimlenmiştir.

FRESK:Islak duvar sıvasının üzerine yapılan resimlere denir.
FİRİZ:Olayların şeritler (kuşaklar)şeklinde gösterilmesine denir.


NİZAMİ ÇUBUK Hoca'ya teşekkür ederiz...


Lütfen bu belgeyi kaynak göstermeden,teşekkür etmeden alıntılamayın,kopyalamayın,başka bir

sitede yayınlamayın...Emeğe saygı gösterelim....